Beheer Oelemölle naar historische vereniging

HARDENBERG – De Historische Verenging Hardenberg is door het gemeentebestuur gevraagd of de club een rol kan spelen in het beheer van de stadskorenmolen De Oelemölle op de Brink in Heemse. Molenaar Ranter is gestopt en de gemeente zoekt daarom een nieuwe invulling. Wat de rol van de historische vereniging gaat worden is nog niet duidelijk, maar het zal iets te maken hebben met het organiseren van activiteiten die de geschiedenis van de molen vertellen. De gemeente heeft ondertussen een nieuwe vrijwillige molenaar gevonden, Wim de Goeijen, bouwkundeleraar aan het Alfa-college. Hij is van plan het uiterlijk van de molen weer bij de tijd te brengen en, als het even kan, in de molen weer graan te malen.

Voorzitter Harry Hindriks van de verenging vertelde dit nieuwtje donderdagavond tijdens de Algemene Ledenvergadering in het LOC. De 50 aanwezigen konden na het afwerken van de zakelijke agenda luisteren naar Rob Wethly uit Schoonebeek, die een lezing hield over Operation Outward. Dat was een ballonnenoorlog van de Britten tegen de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bijna 100.000 Britse ballonnen zijn op grote hoogte van Engeland naar Duitsland gestuurd om daar onder meer brand te stichten. Volgens Wethly was het effect waarschijnlijk niet erg groot, “maar het hield een grote groep Duitsers wel mooi bezig, zodat die niet voor andere zaken ingezet konden worden.”