Infocentrum officieel eigendom historische vereniging

Het was ooit een Edah-winkel, later onder meer een KunstSuper, sinds 1998 in het bezit van de gemeente Hardenberg maar nu is het pand aan het Wilhelminaplein 3a in Hardenberg eigendom van de Historische Vereniging Hardenberg (HVH). De vereniging was al drie jaar bewoner van het pand, maar pas op 22 juni kon de officiële overdracht plaatsvinden. Namens de gemeente Hardenberg tekende wethouder Warner ten Kate en namens HVH voorzitter Harry Hindriks en secretaris Fred Hamhuis, onder toeziend oog van notaris Froukje Tinselboer-Daamen.

De HVH was tot begin 2020 gevestigd in het vroegere waterschapskantoor aan de Karel Doormanlaan. Toen het kantoor enkele maanden later werd afgebroken om plaats te maken voor woningbouw, kon de vereniging gebruik maken van het pand aan het Wilhelminaplein. Omdat de gemeente zoveel mogelijk gebouwen wil afstoten kon de HVH het pand in eigendom krijgen, na goedkeuring door de leden van de vereniging.

Na maandenlange verbouwing door het eigen klusteam heeft de HVH nu een eigen historisch infocentrum met plaats voor alle boeken, archiefstukken, een depot voor museale voorwerpen en vergader- en werkplekken. Overigens is het infocentrum niet alleen voor leden toegankelijk, maar voor iedereen die geïnteresseerd is in streekhistorie of genealogie. De openingstijden zijn te vinden op hvhardenberg.nl.