Kiekdagen matig bezocht

De deuren van museum ‘t Stadhuus aan de Voorstraat in Hardenberg waren vrijdagmorgen amper geopend, of de eerste bezoekers doken van de kou de warmte in voor een bijdrage aan de jaarlijkse fotoherkenning.

De Historische Vereniging Hardenberg bezit duizenden foto’s, maar van een groot deel ontbreken de namen, de locatie of de gebeurtenis waarbij de foto is genomen. Burgemeesters, wethouders, raadsleden en hoge ambtenaren zijn meestal wel bekend, maar van de ‘gewone’ Hardenberger, Bergentheimer, Luttenaar of Mariënberger zijn naam en toenaam niet altijd vermeld.

Om die gegevens te achterhalen wordt jaarlijks eind december de hulp van het publiek ingeroepen. In de benedenzaal van het museum staan borden met foto’s waar de ontbrekende gegevens vermeld kunnen worden, op tafels liggen fotomappen en er staan touchscreens zodat foto’s op groot formaat bekeken kunnen worden. Zelfs kunnen afbeeldingen als het ware digitaal worden meegenomen om thuis nog eens rustig te bekijken.

Dit jaar waren het vooral foto’s uit de jaren ‘60, die naar verwachting wat jonger publiek zouden trekken, maar dat viel de organisatoren niet mee. Er was een constante stroom van bezoekers, maar lange rijen zoals enkele jaren geleden waren niet te ontdekken.