Scholieren ontfermen zich over struikelstenen

Leerlingen van klas 3 havo/vwo van De Nieuwe Veste in Hardenberg adopteren de 36 struikelstenen die in de straten van Hardenberg-centrum zijn geplaatst. Zij nemen het werk over van de stichting Struikelstenen Hardenberg. Die stichting heeft samen met de Historische Vereniging Hardenberg sinds 2012 de stenen verzorgd die herinneren aan de Joodse Hardenbergers.

Struikelstenen, of eigenlijk: Stolpersteine, zijn een initiatief van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. Het zijn kubusvormige betonnen stenen met een messing bovenplaat, met daarin de namen van de Joodse inwoners gegraveerd, hun geboortejaar, de dag waarop ze zijn gedood en de plek waar dat is gebeurd, in de meeste gevallen Auschwitz en Sobibor. Onder leiding van hun geschiedenisdocente Barbara Dijke gaan de leerlingen donderdag 20 april op pad, gewapend met schoonmaakmiddelen, om de struikelstenen weer te laten glimmen. De klas wordt in twee of drie groepen verdeeld die elk een deel van de route voor hun rekening nemen, van de Stationsstraat via Julianastraat, Gramsbergerweg, Oosteinde en Markt naar de Voorstraat.

Overigens houdt het adopteren door de middelbare school aan de Piet Heinstraat meer in dan het schoonmaken van de stenen, want door zich te verdiepen in het verhaal van de Joodse Hardenbergers houdt de huidige generatie de herinnering aan hen levend.
Voor de leerlingen is het schoonmaken dit jaar een afsluiting van het project ‘Todesfuge’, waarvan dinsdag 18 april de kunstexpositie in school wordt gehouden.